Uncategorized

Brașoveniile – o expoziție ca o bijuterie asortată unei clădiri

Sâmbăta trecută cam în jurul prânzului, un soare cald și orbitor domnea peste oraș. Aveam o întâlnire pe la prânz, dar pentru că am ajuns mai repede, mi-am omorât vreo 15 minute admirînd niște vitrine. Vitrine cu haine și bijuterii, desigur. Doar că nu erau vitrine de magazin, iar eu nu căutam să-mi împrospătez garderoba cu piese vestimentare și nici cu brățări, din felul celor pe care le port frecvent. Vitrinele erau cele din coloanele porticului de la Modarom, parte a unei expoziții outdoor.

 Cred că am trecut pe lângă ea de zeci de ori, fără să îi acord importanța cuvenită. În parte pentru că nu e promovată aproape nicăieri, din păcate. Am văzut toate vitrinele, panourile cu frânturi din istoria cetății și la final, partea interactivă, aparatul foto. Peste astea, am fost curioasă să știu ce este în spatele expoziției, cine a avut ideea ei și cum a apărut. M-a interesat povestea, pentru că povestea este cea care descrie pe de-o parte iubirea pentru Brașov și în alt registru, prețuirea pentru meșteșugurile și Breslele care odată erau embleme ale cetății. Drept urmare, sâmbătă după întâlnirea de la prânz, am început să documentez subiectul.

 Ideea expoziției a fost a doamnei Rodica Măciucă, inginer textilist, care conduce casa de modă Modarom, cu sediul în clădirea reper cu același nume, amplasată pe locul fostei Vile Kertsch. Am purtat cu dânsa o discuție foarte interesantă, care mi-a oferit mult insight despre tema expoziției, la fel cum am discutat cu doamna Rozalinda Posea de la Muzeul de Istorie. ”Brașoveniile – Renașterea meșteșugurilor istorice ale Brașovluui” acesta fiind numele expoziției, este o îmbinare de dublă istorie. Istoria a două Bresle (Breasla Croitorilor și Breasla Aurarilor) începînd din perioada Evului Mediu și continuarea acestor meserii în prezent, coroborată cu evoluția istorică a locului unde este astăzi clădirea Modarom și casa de modă din interior. A apărut ca un semn de prețuire pentru importanța culturală pe care au lăsat-o cele două Bresle, este o reconstituire istorică și semnifică un efort de câțiva ani.

În componența expoziției sunt patru vitrine care adăpostesc reproduceri de costume istorice, hainele și bijuteriile cu care am început articolul, pe care le admiram așteptînd ora întâlnirii.  Toate făcute aproape integral de Modarom, cu sprijinul și consultanța de specialitate din partea Muzeului de Istorie și a celui de Artă, însă din finanțare proprie. Subiect sensibil finanțarea, deoarece a fost nevoie de bani pentru a reproduce cu atât de mare exactitate veșminte și podoabe din tablouri care reprezintă personalități brașovene. Eșarfa din tabloul Annei Maria Closius, cea dantelată, este creația unei dantelărese de la Feldioara, iar parte din materialul straielor, cumpărat de la București, pentru că la Brașov nu a fost găsit un material care să redea cu maximă acuratețe epoca. Iar dacă am menționat hainele Annei Maria Closius ( 1726 – 1772 ) e momentul să menționez și costumele celorlalte două personalități brașovene care au inspirat vitrinele : Lucas Hirscher , primar – judele Brașovului între 1528 și 1539 pe baza unul tablou expus la Muzeul Bruckenthal din Sibiu și Josef von Drauth (1709- 1762) patrician, pe baza unui tablou de la Muzeul de Artă Brașov, unde se regăsește și cel al Annei. Iar bijuteriile toate sunt creații ale meșterilor brașoveni membri ai cooperativei Modarom, replici ale obiectelor de podoabă din colecția Muzeului de Istorie.

Compoziția cuprinde și partea de prezentare a unor aspecte din istoria orașului, introdusă de elementele de interactivitate, dorite foarte mult de creatoarele expoziției, deoarece prezentarea trebuia să prindă cumva viață. Panourile sunt asemănătoare unor file de carte supradimensionate. Sunt poziționate independent de elementele constructive ale clădirii Modarom astfel încât să interfereze cât mai puțin cu arhitectura imobilului. Parțial mobile, ușor accesibile, pot fi ”răsfoite”, și lasă posibilitatea trecătorilor să se ”strecoare” printre ele în porticul clădirii.

Iar finalul parcursului cronologic al expoziției, partea dinspre chioșcul lipit de Modarom, este un ecran multimedia care face posibilă vizionarea unui fotomontaj cu propria imagine în straie medievale care pot fi „îmbrăcate virtual”. Straiele sunt cele din vitrine, iar cu ajutorul unei cabine fotografice din monitorul montat în portic, poți păstra o amintire a vizitei la expoziție.

Toată expoziția e amplasată outdoor și e gratuită, poate fi vizitată oricând, nu are niciun fel de restricții. A fost creată în cadrul unui proiect al orașului înscris în dosarul cultural de candidatură pentru Brașov capitală culturală europeană 2021. În afară de momentul inaugurării, nu a beneficiat de promovare și nici nu se regăsește în broșura de promovare a obiectivelor turistice consacrate. Am apreciat munca tuturor, dedicarea, în măsura în care am dezaprobat lipsa finanțării din partea administrației. Am scris textul ăsta pentru că cele două doamne au vorbit cu foarte multă dragoste despre Brașov, despre istorie, artă, valoare. Dar l-am scris și pentru că eu consider colaborarea dintre instituții un model integrativ de urmat pentru ca orașul să fie redescoperit și promovat în moduri diferite, personale, autentice însă compozite. M-a bucurat foarte mult partea asta de interacțiune cu povestea din spatele poveștii, pentru că arta nu ar fi nimic fără pasiunea pentru ea, care la Brașov se naște și ca manifestare a admirației pentru oraș și istoria lui.

*Articol scris pentru ”Zile și Nopți” unde apar și poze. Aici fără poze , că aș risipi misterul.

Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s