Uncategorized

De vorbă cu Dan Cogălniceanu – directorul teatrului ”Sică Alexandrescu” din Brașov

Joi mi-am petrecut o oră în teatru, de data asta nu ca spectator cum o fac de obicei. Am discutat cu Dan Cogălniceanu despre teatrul brașovean și revenirea spectatorilor în sălile de spectacol, despre premiera de luna aceasta a piesei ”O noapte furtunoasă” și spații alternative pentru punerea în scenă a pieselor. Ideile punctuale desprinse din ora noastră de discuție,  le puteți citi în cele ce urmează.

Cum a fost ultimul an pentru dvs, pentru actori, ce înseamnă pentru un teatru să nu aibă sălile de spectacol deschise?

Ultimul an a fost o încercare de reinventare. Sălile goale, lipsa emoțiilor trăite de noi, actorii și de spectatori, separat și împreună, imposibilitatea de a ne încărca pozitiv și de a absorbi vibrația aplauzelor, au fost clipe trăite des, însă, deja, din nou, astăzi, avem spectacolele reîntâlnirii în desfășurare, pe fundalul sufletului nostru: ne-am reîntors la normalitate

De săptămâna trecută, din 09.05 instituțiile de cultură, funcționează la capacitatea de 50%, așteptați cu nerăbdare bănuiesc revenirea publicului în sala de teatru.

Publicul nostru a revenit deja în săli, în număr mare, din prima zi în care ușile teatrului s-au redeschis.Ne-au așteptat. I-am așteptat. A fost o zi fericită.

 A existat în februarie un scurt moment de redeschidere, la capacitate de 30%, îmi amintesc ca am fost la premiera piesei ”Iluzii”, cum a fost primită piesa aceea de către public? Ce a însemnat pentru actori?

Premiera, ,,Iluzii” a fost foarte bine primită de către public. Cred că toți speram, atunci, ca redeschiderea Teatrului să nu fie una temporară. Actorii, ca și spectatorii, au simțit că văd țărmul.

Ce părere aveți de programele pilot ale Ministerului Culturii, care se referă la spectacole care să se joace doar pentru spectatori vaccinați?

Imunizarea prin vaccinare reprezintă o alegere personală. 

În ultimul an, ați lucrat și la spectacole care au fost difuzate online, de exemplu ”Ea și numai ea” în regia lui Radu Ghilaș. V-ați gândit ca în viitor să luați în considerare partea aceasta de online, care presupune o altă abordare scenică, decât teatrul clasic care se joacă pe scena în fața spectatorilor?

Online a fost o soluție de avarie. Publicul vrea să vadă actorii din sală. E incomparabil. În toată perioada în care spectacolele s-au difuzat online, am așteptat, de fapt, redeschiderea sălilor de spectacole.

Sunt piese care se joacă de mai bine de 10 ani, de exemplu ”Fanteziile sexuale ale soțului meu aproape că m-au inebunit”, cum vă explicați asta?

Spectacolele care se joacă încă, după 10, sau mai bine de 10 ani, aduc public. Sunt apreciate, cerute. 

În luna mai, la TSA va avea loc premiera piesei ”O noapte furtunoasă” de Caragiale în regia lui Puiu Șerban în care veți juca și dvs. Cât de greu este sa fiți și manager de teatru și actor pe scena lui?

Destul de greu. Dimineața, muncă de birou, apoi repetiții sau spectacole, în care interpretez alte roluri.

Unul dintre holurile teatrului găzduiește o expoziție, ceea ce mi se pare foarte potrivit. Intenționați ca în viitor, să alocați spațiu de expunere artiștilor? Și dacă da, vă gândiți și la cei independenți?

Da, am în plan. Am intenționat și văd încă posibil ca teatrul să forfoteasca de expresii și forme artistice diferite. Toate spațiile să fie valorificate. 

Ce alte colaborări aveți în plan? Doriți să invitați și alți regizori să lucreze cu TSA? Mă gândesc de exemplu la Radu Afrim care a pus în scenă spectacole la teatrul vecin ”Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe. Vă gândiți la o astfel de colaborare?

Mă gândesc să invit și alți regizori, ținând cont de specificul trupei noastre: număr de actori, profilul lor, de buget, de planul managerial pe care îl am de urmat.

Anul trecut, din cauza restricțiilor, nu a putut fi organizat Festivalul de Dramaturgie Contemporană, există planuri pentru organizarea lui în acest an? Există finanțare de la administrația locală?

Nu cred că FIDC va avea loc anul acesta, tot din cauza restricțiilor, dar, nu ne pierdeți din ochi, vă putem surprinde oricând.

 Credeți că teatrul ar putea fi jucat și în spații neconvenționale? De exemplu v-ați gândit la punerea în scenă a unor scenete la Bastionul Țesătorilor în această vară?

Teatrul se poate juca și în spații neconvenționale, cu succes real. Urmăm tradiția. În vara acesta, vom juca spectacole la ,,Bastionul Țesătorilor”, care, în opinia mea, poate fi asemănat cu Teatrul Globe, din Londra. E un spațiu pe care brașovenii ar trebui să-l aprecieze mai mult.

La final, am o întrebare legată de educație. Acum doi ani, rectorul de la UNATC, Liviu Lucaci, a venit cu propunerea ca materia actorie să fie predată ca materie opțională în școli. Cum vi se pare această inițiativă?

Teatrul înseamnă joacă. Dar înseamnă și disciplină. Înseamnă să fii conectat la propriile emoții, să te cunoști foarte bine. În același timp, este un exercițiu ludic permanent, pe care fiind actor, ai șansa să-l practici toată viața. Mi se pare o idee bună, cred că mulți copii au nevoie de apropiere de teatru. Plus că apropierea de cultură, este necesar să se facă începând cu vârste fragede. 

Informații despre piesele care se joacă în această stagiune și bilete, găsiți pe site-ul teatrului Program – Teatrul Sică Alexandrescu (teatrulsicaalexandrescu.ro)

*Text apărut azi în ediția online a ”Zile și Nopți” Brașov.

Standard

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s